Jongeren solidair met Griekse bevolking

29 juni 2015

Jongeren solidair met Griekse bevolking

Foto: SP

Deze week ging ROOD Groningen de straat op om een filmpje te maken van jongeren die zich solidair tonen met de Griekse bevolking. De afgelopen jaren heeft Griekenland enorme bezuinigingen moeten doorvoeren in ruil voor leningen. Van dat geld is negentig procent rechtstreeks weer terug naar Europese banken gegaan in plaats van naar de Griekse bevolking. Ondertussen groeit de armoede, is zestig procent van de jongeren werkloos en zijn er nauwelijks sociale voorzieningen meer. ROOD woordvoerder Floor Mertens: “De gewone Grieken lijden ontzettend onder de opgelegde bezuinigingen van de Trojka. Het is belangrijk dat we ons solidair tonen met het Griekse volk.”

Aan het eind van deze maand stoppen de leningen aan Griekenland. Ze worden alleen verlengd als Griekenland instemt met nog meer bezuinigen. De Griekse regering heeft dit weekend een referendum uitgeroepen om de bevolking hierin ook een stem te geven. Mertens: “Voor zo’n ingrijpende beslissing is het niet meer dan terecht om de mening van het volk te vragen. Dit betekent voor het eerst weer echte democratie in Griekenland: een stem voor het volk.”

De situatie in Griekenland blijft voorlopig nog spannend en in al deze discussies wordt de Griekse bevolking vaak vergeten. Mertens: “Wij staan schouder aan schouder met de Griekse bevolking. Hun strijd is ook onze strijd.”