Pegida demonstratie levert 3680 euro op voor bed-, bad-, broodvoorziening

9 april 2017

Pegida demonstratie levert 3680 euro op voor bed-, bad-, broodvoorziening

Foto: SP

De sponsorloop voor tolerantie, een initiatief van ROOD, jong in de SP en DWARS, was een groot succes. Deze actie maakte van de Pegida demonstratie een sponsorloop voor de bed-, bad-, broodvoorziening in Groningen. Elke demonstrant van Pegida was vandaag meer dan 100 euro waard. In totaal zorgden de aanwezige Pegida demonstranten ervoor dat er 3680  euro ingezameld werd voor de bed-, bad- en broodvoorziening. Ook de FNV en SP Groningen deden een gulle donatie. “Je zou Pegida bijna bedanken dat ze naar Groningen kwamen.” grapt ROOD-woordvoerder Floor Mertens. “Maar zonder dollen, we hebben extreemrechts hiermee aangepakt met hun eigen middelen. Ruim 300 mensen deden mee aan onze actie en hebben zich daarmee uitgesproken vóór tolerantie en tegen haat.”

Pegida is een extreemrechtse organisatie die zich tegen vermeende islamisering en de komst van vluchtelingen keert. Mertens: “Het is ons gelukt om samen met Groningers te laten zien dat we in een geweldige, tolerante stad wonen. De polarisatie waar Pegida op uit is, krijgt hier geen voet aan de grond. Groningers hebben samen een vuist gemaakt, om te laten zien dat wij voor tolerantie en tegen haat zijn.”

Foto: SP

De sponsorloop voor tolerantie hield in dat mensen geld konden inzetten per Pegida demonstrant. Hoe groter de demonstratie werd, hoe meer geld er op die manier werd opgehaald. De deelnemers worden in de komende dagen benaderd om hun gesponsorde bedrag over te maken zodat de SP-jongeren snel naar de bed-, bad-, en broodvoorziening kunnen om de cheque te overhandigen.